Monday, August 31, 2009

RPH - Minggu 36 / Semester 2 (Rabu - 02/09/2009)

Tarikh2 September 2009 (Rabu)
Tingkatan6RK4 & 6RK1 (0705 - 0805)
Tema 1Penduduk
Tajuk 1.3Pertumbuhan Penduduk - Piramid Penduduk
Objektif/ Hasil pembelajaran

Pelajar dapat,

  1. Menjelaskan konsep piramid penduduk dan perkara-perkara yang digambarkan oleh sesebuah piramid penduduk.
  2. Membezakan jenis dan ciri 4 piramid penduduk: piramid progresif, piramid regresif, piramid stabil dan piramid terganggu.
  3. Menjelaskan faktor-faktor yang mempengaruhi bentuk piramid penduduk di sesebuah negara.
  4. Menghuraikan kesan atau implikasi bentuk piramid penduduk yang dimiliki oleh sesebuah negara terhadap pembangunan ekonomi dan sosial.
PendekatanKBKK - Sumbang saran.
Aktiviti

Perbincangan dan soal-jawab.

BBMBuku rujukan, Edaran bercetak, Piramid Australia, Piramid China, Notebook dan LCD Projector.
NilaiBertanggungjawab, kerajinan.
RefleksiPelajar dapat mengikuti perbincangan dengan baik.




Tarikh2 September 2009 (Rabu)
Tingkatan6AK2 (0805 - 0905)
Tingkatan6AK3 (0955 - 1055)
Tema 1.3Penduduk - Pertumbuhan penduduk
Objektif/ Hasil pembelajaran

Pelajar dapat,

  1. Mengenal pasti kelemahan diri semasa menjawab soalan-soalan Ujian Pertengahan Penggal Kedua dan berusaha membaikinya.
  2. Memahami topik-topik yang diuji dengan lebih lanjut lagi.
PendekatanKBKK - penjanaan idea, kontekstual
AktivitiPerbincangan dan pembetulan ujian
BBMBuku rujukan, kertas ujian
NilaiBertanggungjawab, kerajinan
RefleksiPelajar dapat mengikuti perbincangan dengan baik dan menunjukkan pemahaman yang baik terhadap topik yang telah diuji.

1 comment:

  1. Tahniah. Saya telah menyemak RPH Minggu 34 - 36 dan mendapati ianya kemaskini dan lengkap. Keep it up.
    Tugas kita ialah untuk memastikan setiap pelajar kita mendapat cukup ilmu seperti yang dinyatakan dalam sukatan pelajaran. Pastian juga pelajar kita bersedia untuk dinilai melalui peperiksaan, sama ada peperiksaan dalaman lebih-lebih lagi peperiksaan awam. Pelajar perlukan bimbingan daripada gurunya. Sebagai guru yang bertanggungjawab, kita mesti tidak "give up on them". "They have the potential. As teachers we can never motivate them enough. Keep on!"

    ReplyDelete