Tarikh | 2 Oktober 2009 (Jumaat) |
Tingkatan | 6AK2 (0815 - 0925) |
Tema 2 | Pembangunan Ekonomi & Impak alam Sekitar |
Tajuk | Carta Pai |
Objektif/ Hasil pembelajaran | Pelajar dapat,
|
Pendekatan | KBKK - Masteri |
Aktiviti | Latihan mengira dan melukis carta |
BBM | Buku rujukan |
Nilai | Bertanggungjawab, kerajinan |
Refleksi | Pelajar dapat menghasilkan pengiraan yang tepat dan melukiskan rajah separa dengan betul. |
RPH - Minggu 40 / Semester 2 (Khamis - 01/10/2009)
Tarikh | 1 Oktobber 2009 (Khamis) |
Tingkatan | 6RK4 & 6RK1 (1130 - 1240) |
Tema 1 | Penduduk |
Tajuk 1.4 | Migrasi Penduduk |
Objektif/ Hasil pembelajaran | Pelajar dapat,
|
Pendekatan | KBKK - Sumbang saran. |
Aktiviti | Perbincangan kumpulan dan pembentangan. |
BBM | Buku rujukan |
Nilai | Bertanggungjawab, kerajinan, kerjasama. |
Refleksi | Pelajar dapat mengikuti aktiviti P & P dengan aktif dan mengemukakan idea yang bernas. |
Tarikh | 1 Oktober 2009 (Khamis) |
Tingkatan | 6AK3 (0815 - 0925) |
Tingkatan | 6RK4 (1020 - 1130) |
Tema 2 | Pembangunan Ekonomi & Impak alam Sekitar |
Tajuk | Carta Pai |
Objektif/ Hasil pembelajaran | Pelajar dapat,
|
Pendekatan | KBKK - Masteri |
Aktiviti | Latihan mengira dan melukis carta |
BBM | Buku rujukan |
Nilai | Bertanggungjawab, kerajinan |
Refleksi | Majoriti daripada pelajar gagal memberikan formula pengiraan yang betul. Ini melambatkan kerja melukis rajah separa bulatan . Latihan tambahan perlu diberi pada masa depan. |
RPH - Minggu 40 / Semester 2 (Rabu - 30/09/2009)
Tarikh | 30 September 2009 (Rabu) |
Tingkatan | 6RK4 & 6RK1 (0705 - 0815) |
Tema 1 | Penduduk |
Tajuk 1.4 | Migrasi Penduduk |
Objektif/ Hasil pembelajaran | Pelajar dapat,
|
Pendekatan | KBKK - Sumbang saran. |
Aktiviti | Perbincangan kumpulan dan pembentangan. |
BBM | Buku rujukan |
Nilai | Bertanggungjawab, kerajinan, kerjasama. |
Refleksi | Pelajar dapat mengikuti aktiviti P & P dengan aktif dan mengemukakan idea yang bernas. |
Tarikh | 30 September 2009 (Rabu) |
Tingkatan | 6RK2 (0815 - 0925) |
Tingkatan | 6RK3 (1055 - 1205) |
Tema 1 | Penduduk |
Tajuk 1.4 | Migrasi Penduduk |
Objektif/ Hasil pembelajaran | Pelajar dapat,
|
Pendekatan | KBKK - Sumbang saran. |
Aktiviti | Perbincangan kumpulan dan pembentangan. |
BBM | Buku rujukan |
Nilai | Bertanggungjawab, kerajinan, kerjasama. |
Refleksi | Pelajar dapat mengikuti aktiviti P & P dengan aktif dan mengemukakan idea yang bernas. |
RPH - Minggu 40 / Semester 2 (Selasa - 29/09/2009)
Tarikh | 27 September 2009 (Selasa) |
Tingkatan | 6AK4 (0715 - 0815) |
Tingkatan | 6AK3 (0945 - 1055) |
Tingkatan | 6AK2 (1130 - 1240) |
Aktiviti | Peperiksaan Percubaan STPM |
Kertas | Reading Comprehension Writing Test Listening Test |
Sunday, September 27, 2009
RPH - Minggu 40 / Semester 2 (Isnin - 28/10/2009)
Tarikh | 28 September 2009 (Isnin) |
Tingkatan | 6RK2 (0705 - 0815) |
Tingkatan | 6RK3 (1020 - 1130) |
Tema 1 | Penduduk |
Tajuk 1.4 | Migrasi Penduduk |
Objektif/ Hasil pembelajaran | Pelajar dapat,
|
Pendekatan | KBKK - Sumbang saran. |
Aktiviti | Perbincangan kumpulan dan pembentangan. |
BBM | Buku rujukan |
Nilai | Bertanggungjawab, kerajinan, kerjasama. |
Refleksi | Pelajar dapat mengikuti aktiviti P & P dengan aktif dan mengemukakan idea yang bernas. |
RPH - Minggu 39 / Semester 2 (21 - 25/10/2009)
Wednesday, September 16, 2009
Monday, September 14, 2009
RPH - Minggu 38 / Semester 2 (Jumaat - 18/09/2009)
RPH - Minggu 38 / Semester 2 (Khamis - 17/09/2009)
Tarikh | 17 September 2009 (Khamis) |
Tingkatan | 6AK3 (0805 - 0905) |
Tingkatan | 6AK4 (0955 - 1055) |
Tema 1 | Penduduk |
Tajuk | Pertumbuhan Penduduk - Proses Penuaan dan Kemahiran Amali (graf bar kompaun) |
Objektif/ Hasil pembelajaran | Pelajar dapat,
|
Pendekatan | KBKK, sumbang saran |
Aktiviti | Perbincangan, soal-jawab, melukis graf |
BBM | Buku rujukan. |
Nilai | Bertanggungjawab, Kerajinan |
Refleksi | Pelajar dapat mengikuti aktiviti P & P dengan baik. Aktiviti melukis graf dijadikan kerja rumah. |
Tarikh | 17 September 2009 (Khamis) |
Tingkatan | 6RK4 & 6RK1 (1055 - 1205) |
Tema 1 | Penduduk |
Tajuk 1.4 | Migrasi Penduduk |
Objektif/ Hasil pembelajaran | Pelajar dapat,
|
Pendekatan | KBKK - Sumbang saran. |
Aktiviti | Perbincangan dan soal-jawab. |
BBM | Buku rujukan, Edaran bercetak, Notebook dan LCD Projector, Migrasi 1, Migrasi 2. |
Nilai | Bertanggungjawab, kerajinan. |
Refleksi | Pelajar dapat mengikuti aktiviti P & P dengan baik dan aktif semasa perbincangan. |
RPH - Minggu 38 / Semester 2 (Rabu - 16/09/2009)
Tarikh | 16 September 2009 (Rabu) |
Tingkatan | 6RK4 & 6RK1 (0705 - 0805) |
Tema 1 | Penduduk |
Tajuk 1.3 | Pertumbuhan Penduduk - Model Peralihan Demografi (kajian kes di Malaysia) |
Tajuk 1.4 | Migrasi Penduduk - Pengenalan |
Objektif/ Hasil pembelajaran | Pelajar dapat,
|
Pendekatan | KBKK - Sumbang saran. |
Aktiviti | Perbincangan dan soal-jawab. |
BBM | Buku rujukan, Edaran bercetak, Notebook dan LCD Projector. |
Nilai | Bertanggungjawab, kerajinan. |
Refleksi | Aktiviti P & P ditangguhkan sebab pelajar menghadiri Perhimpunan sempena Penutupan Bulan Merdeka. |
Tarikh | 16 September 2009 (Rabu) |
Tingkatan | 6RK2 (0805 - 0905) |
Tingkatan | 6RK3 (1025 - 1130) |
Tema 1 | Penduduk |
Tajuk 1.4 | Migrasi Penduduk |
Objektif/ Hasil pembelajaran | Pelajar dapat,
|
Pendekatan | KBKK - Sumbang saran. |
Aktiviti | Perbincangan dan soal-jawab. |
BBM | Buku rujukan, Edaran bercetak, Notebook dan LCD Projector, Migrasi 1, Migrasi 2. |
Nilai | Bertanggungjawab, kerajinan. |
Refleksi | Pelajar dapat mengikuti aktiviti P & P dengan baik dan aktif dalam perbincangan. |
RPH - Minggu 38 / Semester 2 (Selasa - 15/09/09)
Tarikh | 15 September 2009 (Selasa) |
Tingkatan | 6AK4 (0705 - 0805) |
Tingkatan | 6AK3 (0925 - 1025) |
Tingkatan | 6AK2 (1055 - 1205) |
Tajuk | Kajian Geografi Sejagat |
Objektif/ Hasil pembelajaran | Pelajar dapat,
|
Pendekatan | Kuiz |
Aktiviti | Pertandingan Kuiz Bertulis Geografi (dalam Bahasa Inggeris) |
BBM | Kertas Soalan Kuiz |
Nilai | Bertanggungjajab, Kerajinan |
Sunday, September 13, 2009
RPH - Minggu 38 / Semester 2 (Isnin - 14/09/2009)
Tarikh | 14 September 2009 (Isnin) |
Tingkatan | 6RK2 (0705 - 0805) |
Tingkatan | 6RK3 (0955 - 1055) |
Tema 1 | Penduduk |
Tajuk 1.3 | Pertumbuhan Penduduk - Model Peralihan Demografi (kajian kes di Malaysia) |
Tajuk 1.4 | Migrasi Penduduk - Pengenalan |
Objektif/ Hasil pembelajaran | Pelajar dapat,
|
Pendekatan | KBKK - Sumbang saran. |
Aktiviti | Perbincangan dan soal-jawab. |
BBM | Buku rujukan, Edaran bercetak, Notebook dan LCD Projector. |
Nilai | Bertanggungjawab, kerajinan. |
Refleksi | Pelajar dapat mentafsir maklumat pada Model Peralihan Demografi Malaysia dan mengaitkan transisi pertumbuhan penduduk Malaysia dengan pembangunan sosioekonomi dalam tempoh kajian. Objektif 3 belum tercapai. Perbincangan tentang topik ini akan diteruskan pada sesi akan datang. |
Friday, September 11, 2009
Wednesday, September 9, 2009
RPH - Minggu 37 / Semester 2 (Jumaat - 11/09/2009)
Tarikh | 11 September 2009 (Jumaat) |
Tingkatan | 6AK2 (0805 - 0905) |
Tema 1 | Penduduk |
Tajuk | Kemahiran Amali - Peta Koroplet, Proses Penuaan, Dasar Kependudukan Negara, Taburan Penduduk |
Objektif/ Hasil pembelajaran | Pelajar dapat,
|
Pendekatan | KBKK, Masteri |
Aktiviti | Melukis peta koroplet, perbincangan dan soal-jawab |
BBM | Buku rujukan |
Nilai | Bertanggungjawab, kerajinan |
Refleksi | Pelajar dapat mempersembahkan data perangkaan dalam bentuk peta koroplet dengan baik tetapi kepantasan menyaipkan tugasan ini dalam masa yang ditetapkan perlu ditingkatkan. Pelajar perlu belajar lebih menumpukan perhatian semasa menyelesaikan sesuatu tugasan. |
RPH - Minggu 37 / Semester 2 (Khamis - 10/09/2009)
Tarikh | 10 September 2009 (Khamis) |
Tingkatan | 6AK3 (0805 - 0905) |
Tingkatan | 6AK4 (0955 - 1055) |
Tema 1 | Penduduk |
Tajuk | Kemahiran Amali - Peta Koroplet, Proses Penuaan, Dasar Kependudukan Negara, Taburan Penduduk |
Objektif/ Hasil pembelajaran | Pelajar dapat,
|
Pendekatan | KBKK, Masteri |
Aktiviti | Melukis peta koroplet, perbincangan dan soal-jawab |
BBM | Buku rujukan |
Nilai | Bertanggungjawab, kerajinan |
Refleksi | Pelajar dapat mempersembahkan data perangkaan dalam bentuk peta koroplet dengan baik tetapi kepantasan menyaipkan tugasan ini dalam masa yang ditetapkan perlu ditingkatkan. Pelajar perlu belajar lebih menumpukan perhatian semasa menyelesaikan sesuatu tugasan. |
Tuesday, September 8, 2009
RPH - Minggu 37 / Semester 2 (Rabu - 09/09/2009)
Tarikh | 9 September 2009 (Rabu) |
Tingkatan | 6RK2 (0805 - 0905) |
Tingkatan | 6RK3 (1025 - 1130) |
Tema 1 | Penduduk |
Tajuk 1.3 | Pertumbuhan Penduduk - Model Peralihan Demografi |
Objektif/ Hasil pembelajaran | Pelajar dapat,
|
Pendekatan | KBKK - Sumbang saran. |
Aktiviti | Perbincangan dan soal-jawab. |
BBM | Buku rujukan, Edaran bercetak, Notebook dan LCD Projector, Video Clip Demographic Transition. |
Nilai | Bertanggungjawab, kerajinan. |
Refleksi | Pelajar dapat mengikuti aktiviti P & P dengan baik dan mentafsirkan maklumat pada Model Peralihan Demografi. |
Tarikh | 9 September 2009 (Rabu) |
Tingkatan | 6RK4 7 6RK1 (0705 - 0805) |
Tema 1 | Penduduk |
Tajuk 1.3 | Pertumbuhan Penduduk - Piramid Penduduk & Model Peralihan Demografi |
Objektif/ Hasil pembelajaran | Pelajar dapat,
|
Pendekatan | KBKK - Sumbang saran. |
Aktiviti | Perbincangan dan soal-jawab. |
BBM | Buku rujukan, Edaran bercetak, Notebook dan LCD Projector, Video Clip Demographic Transition. |
Nilai | Bertanggungjawab, kerajinan. |
Refleksi | Objektif 1 tercapai tetapi objektif 2 belum tercapai. Perbincangan tentang Model Peralihan Demografi akan diteruskan pada sesi akan datang. |
RPH - Minggu 37 / Semester 2 (Selasa - 8/9/2009)
Tarikh | 8 September 2009 (Selasa) |
Tingkatan | 6AK4 (0705 - 0805) |
Tingkatan | 6AK3 (0925 - 1025) |
Tingkatan | 6AK2 (1055 - 1205) |
Tema 1 | Penduduk |
Tajuk | Kemahiran Amali - Peta Koroplet |
Objektif/ Hasil pembelajaran | Pelajar dapat,
|
Pendekatan | KBKK, Masteri |
Aktiviti | Melukis peta koroplet |
BBM | Buku rujukan |
Nilai | Bertanggungjawab, kerajinan |
Refleksi | Pelajar mengambil masa yang lama untuk menyiapkan tugasan sebab kurang mahir menyediakan skema kelas. Pelajar memerlukan latihan tambahan. |
Thursday, September 3, 2009
RPH - Minggu 37 / Semester 2 (Isnin - 07/09/2009)
Tarikh | 7 September 2009 (Rabu) |
Tingkatan | 6RK2 (0805 - 0905) |
Tingkatan | 6RK3 (1025 - 1130) |
Tema 1 | Penduduk |
Tajuk 1.3 | Pertumbuhan Penduduk - Piramid Penduduk & Model Peralihan Demografi |
Objektif/ Hasil pembelajaran | Pelajar dapat,
|
Pendekatan | KBKK - Sumbang saran. |
Aktiviti | Perbincangan dan soal-jawab. |
BBM | Buku rujukan, Edaran bercetak, Notebook dan LCD Projector, Video Clip Demographic Transition. |
Nilai | Bertanggungjawab, kerajinan. |
Refleksi | Pelajar dapat membanding-bezakan ciri-ciri piramid penduduk progresif dengan regresif dan piramid stabil. Objektif kedua belum tercapai. Perbincangan tentang Model Peralihan demografi diteruskan pada sesi yang akan datang. |
Wednesday, September 2, 2009
RPH - Minggu 36 / Semester 2 (Jumaat - 04/09/2009)
Tarikh | 4 September 2009 (Jumaat) |
Tingkatan | 6AK2 (0805 - 0905) |
Tema 1 | Penduduk |
Tajuk | Piramid Penduduk |
Objektif/ Hasil pembelajaran | Pelajar dapat,
|
Pendekatan | KBKK - penjanaan idea. |
Aktiviti | Pakej ulangkaji - perbincangan contoh-contoh soalan peperiksaan. |
BBM | Buku rujukan, edaran bercetak |
Nilai | Bertanggungjawab, kerajinan |
Refleksi |
RPH - Minggu 36 / Semester 2 (Khamis - 03/09/2009)
Tarikh | 3 september 2009 (Khamis) |
Tingkatan | 6AK3 (0805 - 0905) |
Tingkatan | 6AK4 (0955 - 1055) |
Tema 1 | Penduduk |
Tajuk | Piramid Penduduk |
Objektif/ Hasil pembelajaran | Pelajar dapat,
|
Pendekatan | KBKK - penjanaan idea. |
Aktiviti | Pakej ulangkaji - perbincangan contoh-contoh soalan peperiksaan. |
BBM | Buku rujukan, edaran bercetak |
Nilai | Bertanggungjawab, kerajinan |
Refleksi | Pada permulaan, ramai pelajar telah lupa bagaimana mentafsir maklumat pada sesebuah graf piramid penduduk. Selepas guru memberi bimbingan, pelajar menunjukkan perkembangan yang positif dan dapat mengikuti perbincangan dengan baik. |
Tarikh | 3 September 2009 (Khamis) |
Tingkatan | 6RK4 & 6RK1 (1055 - 1205 |
Tema 1.3 | Penduduk - Pertumbuhan penduduk |
Objektif/ Hasil pembelajaran | Pelajar dapat,
|
Pendekatan | KBKK - penjanaan idea, kontekstual |
Aktiviti | Perbincangan dan pembetulan ujian |
BBM | Buku rujukan, kertas ujian, LCD dan Projector. |
Nilai | Bertanggungjawab, kerajinan |
Refleksi | Pelajar dapat mengikuti aktiviti perbincangan dengan baik. |