Monday, September 28, 2009

RPH - Minggu 40 / Semester 2 (Jumaat - 02/10/2009)

Tarikh2 Oktober 2009 (Jumaat)
Tingkatan6AK2 (0815 - 0925)
Tema 2Pembangunan Ekonomi & Impak alam Sekitar
Tajuk Carta Pai
Objektif/ Hasil pembelajaran

Pelajar dapat,

  1. Berdasarkan data perangkaan ekonomi yang diberi mengira peratusan perubahan dan melukis rajah separa bulatan.
PendekatanKBKK - Masteri
AktivitiLatihan mengira dan melukis carta
BBMBuku rujukan
NilaiBertanggungjawab, kerajinan
RefleksiPelajar dapat menghasilkan pengiraan yang tepat dan melukiskan rajah separa dengan betul.

RPH - Minggu 40 / Semester 2 (Khamis - 01/10/2009)

Tarikh1 Oktobber 2009 (Khamis)
Tingkatan6RK4 & 6RK1 (1130 - 1240)
Tema 1Penduduk
Tajuk 1.4Migrasi Penduduk
Objektif/ Hasil pembelajaran

Pelajar dapat,

  1. Menjelaskan faktor-faktor yang mempengaruhi aktiviti migrasi dalaman.
  2. Menjelaskan kesan-kesan aktiviti migrasi dalaman terhadap kawasan asal dan kawasan destinasi.
  3. Mencadangkan langkah-langkah untuk mengurangkan aktiviti migrasi dari luar bandar ke bandar.
PendekatanKBKK - Sumbang saran.
Aktiviti

Perbincangan kumpulan dan pembentangan.

BBMBuku rujukan
NilaiBertanggungjawab, kerajinan, kerjasama.
RefleksiPelajar dapat mengikuti aktiviti P & P dengan aktif dan mengemukakan idea yang bernas.



Tarikh1 Oktober 2009 (Khamis)
Tingkatan6AK3 (0815 - 0925)
Tingkatan6RK4 (1020 - 1130)
Tema 2Pembangunan Ekonomi & Impak alam Sekitar
Tajuk Carta Pai
Objektif/ Hasil pembelajaran

Pelajar dapat,

  1. Berdasarkan data perangkaan ekonomi yang diberi mengira peratus perubahan dan melukis rajah separa bulatan.
PendekatanKBKK - Masteri
AktivitiLatihan mengira dan melukis carta
BBMBuku rujukan
NilaiBertanggungjawab, kerajinan
RefleksiMajoriti daripada pelajar gagal memberikan formula pengiraan yang betul. Ini melambatkan kerja melukis rajah separa bulatan . Latihan tambahan perlu diberi pada masa depan.

RPH - Minggu 40 / Semester 2 (Rabu - 30/09/2009)

Tarikh30 September 2009 (Rabu)
Tingkatan6RK4 & 6RK1 (0705 - 0815)
Tema 1Penduduk
Tajuk 1.4Migrasi Penduduk
Objektif/ Hasil pembelajaran

Pelajar dapat,

  1. Menjelaskan faktor-faktor yang mempengaruhi aktiviti migrasi.
  2. Menjelaskan kesan-kesan aktiviti migrasi antarabangsa terhadap negara asal dan negara destinasi.
  3. Mencadangkan langkah-langkah untuk mengurangkan masalah pembanjiran pendatang asing ke Malaysia.
PendekatanKBKK - Sumbang saran.
Aktiviti

Perbincangan kumpulan dan pembentangan.

BBMBuku rujukan
NilaiBertanggungjawab, kerajinan, kerjasama.
RefleksiPelajar dapat mengikuti aktiviti P & P dengan aktif dan mengemukakan idea yang bernas.



Tarikh30 September 2009 (Rabu)
Tingkatan6RK2 (0815 - 0925)
Tingkatan6RK3 (1055 - 1205)
Tema 1Penduduk
Tajuk 1.4Migrasi Penduduk
Objektif/ Hasil pembelajaran

Pelajar dapat,

  1. Menjelaskan faktor-faktor yang mempengaruhi aktiviti migrasi dalaman.
  2. Menjelaskan kesan-kesan aktiviti migrasi dalaman terhadap kawasan asal dan kawasan destinasi.
  3. Mencadangkan langkah-langkah untuk mengurangkan aktiviti migrasi dari luar bandar ke bandar.
PendekatanKBKK - Sumbang saran.
Aktiviti

Perbincangan kumpulan dan pembentangan.

BBMBuku rujukan
NilaiBertanggungjawab, kerajinan, kerjasama.
RefleksiPelajar dapat mengikuti aktiviti P & P dengan aktif dan mengemukakan idea yang bernas.

RPH - Minggu 40 / Semester 2 (Selasa - 29/09/2009)

Tarikh27 September 2009 (Selasa)
Tingkatan6AK4 (0715 - 0815)
Tingkatan6AK3 (0945 - 1055)
Tingkatan6AK2 (1130 - 1240)
AktivitiPeperiksaan Percubaan STPM
Kertas

Reading Comprehension

Writing Test

Listening Test

Sunday, September 27, 2009

RPH - Minggu 40 / Semester 2 (Isnin - 28/10/2009)

Tarikh28 September 2009 (Isnin)
Tingkatan6RK2 (0705 - 0815)
Tingkatan6RK3 (1020 - 1130)
Tema 1Penduduk
Tajuk 1.4Migrasi Penduduk
Objektif/ Hasil pembelajaran

Pelajar dapat,

  1. Menjelaskan faktor-faktor yang mempengaruhi aktiviti migrasi.
  2. Menjelaskan kesan-kesan aktiviti migrasi antarabangsa terhadap negara asal dan negara destinasi.
  3. Mencadangkan langkah-langkah untuk mengurangkan masalah pembanjiran pendatang asing ke Malaysia.
PendekatanKBKK - Sumbang saran.
Aktiviti

Perbincangan kumpulan dan pembentangan.

BBMBuku rujukan
NilaiBertanggungjawab, kerajinan, kerjasama.
RefleksiPelajar dapat mengikuti aktiviti P & P dengan aktif dan mengemukakan idea yang bernas.

RPH - Minggu 39 / Semester 2 (21 - 25/10/2009)

20 - 22 Oktober 2009 (Ahad - Selasa) :
Cuti Hari Raya Aidil Fitri
23 Oktober 2009 (Rabu) : Cuti Peristiwa
24 & 25 Oktober 2009 (Khamis & Jumaat) : Cuti Berganti

Monday, September 14, 2009

RPH - Minggu 38 / Semester 2 (Jumaat - 18/09/2009)

Cuti Khas / Cuti Berganti
Sempena Sambutan Hari Raya Aidil Fitri
(akan diganti pada 17 oktober 2009)

RPH - Minggu 38 / Semester 2 (Khamis - 17/09/2009)

Tarikh17 September 2009 (Khamis)
Tingkatan6AK3 (0805 - 0905)
Tingkatan6AK4 (0955 - 1055)
Tema 1Penduduk
TajukPertumbuhan Penduduk - Proses Penuaan dan Kemahiran Amali (graf bar kompaun)
Objektif/ Hasil pembelajaran

Pelajar dapat,

  1. Mempersembahkan data perangkaan yang diberi dalam bentuk graf bar kompaun dengan tepat dan kemas.
  2. Menjelaskan faktor-faktor yang mempengaruhi sesebuah negara boleh mengalami proses penuaan yang cepat.
  3. Menjelaskan implikasi proses penuaan terhadap ciri-ciri demografi dan pembangunan sosioekonomi sesebuah negara.
PendekatanKBKK, sumbang saran
AktivitiPerbincangan, soal-jawab, melukis graf
BBMBuku rujukan.
NilaiBertanggungjawab, Kerajinan
RefleksiPelajar dapat mengikuti aktiviti P & P dengan baik. Aktiviti melukis graf dijadikan kerja rumah.



Tarikh17 September 2009 (Khamis)
Tingkatan6RK4 & 6RK1 (1055 - 1205)
Tema 1Penduduk
Tajuk 1.4Migrasi Penduduk
Objektif/ Hasil pembelajaran

Pelajar dapat,

  1. Menjelaskan konsep mobiliti dan migrasi.
  2. Membezakan jenis dan pola aliran migrasi sama ada migrasi dalaman atau migrasi antarabangsa.
  3. Menjelaskan faktor-faktor yang mempengaruhi aktiviti migrasi.
PendekatanKBKK - Sumbang saran.
Aktiviti

Perbincangan dan soal-jawab.

BBMBuku rujukan, Edaran bercetak, Notebook dan LCD Projector, Migrasi 1, Migrasi 2.
NilaiBertanggungjawab, kerajinan.
RefleksiPelajar dapat mengikuti aktiviti P & P dengan baik dan aktif semasa perbincangan.

RPH - Minggu 38 / Semester 2 (Rabu - 16/09/2009)

Tarikh16 September 2009 (Rabu)
Tingkatan6RK4 & 6RK1 (0705 - 0805)
Tema 1Penduduk
Tajuk 1.3Pertumbuhan Penduduk - Model Peralihan Demografi (kajian kes di Malaysia)
Tajuk 1.4Migrasi Penduduk - Pengenalan
Objektif/ Hasil pembelajaran

Pelajar dapat,

  1. Berdasarkan graf / model yang diberi menganalisis ciri-ciri peralihan demografi Malaysia dan kaitannya dengan pembangunan sosioekonomi Malaysia sejak tahun 1920.
  2. Menjelaskan konsep mobiliti dan migrasi.
PendekatanKBKK - Sumbang saran.
Aktiviti

Perbincangan dan soal-jawab.

BBMBuku rujukan, Edaran bercetak, Notebook dan LCD Projector.
NilaiBertanggungjawab, kerajinan.
RefleksiAktiviti P & P ditangguhkan sebab pelajar menghadiri Perhimpunan sempena Penutupan Bulan Merdeka.



Tarikh16 September 2009 (Rabu)
Tingkatan6RK2 (0805 - 0905)
Tingkatan6RK3 (1025 - 1130)
Tema 1Penduduk
Tajuk 1.4Migrasi Penduduk
Objektif/ Hasil pembelajaran

Pelajar dapat,

  1. Menjelaskan konsep mobiliti dan migrasi.
  2. Membezakan jenis dan pola aliran migrasi sama ada migrasi dalaman atau migrasi antarabangsa.
  3. Menjelaskan faktor-faktor yang mempengaruhi aktiviti migrasi.
PendekatanKBKK - Sumbang saran.
Aktiviti

Perbincangan dan soal-jawab.

BBMBuku rujukan, Edaran bercetak, Notebook dan LCD Projector, Migrasi 1, Migrasi 2.
NilaiBertanggungjawab, kerajinan.
RefleksiPelajar dapat mengikuti aktiviti P & P dengan baik dan aktif dalam perbincangan.

RPH - Minggu 38 / Semester 2 (Selasa - 15/09/09)



Tarikh15 September 2009 (Selasa)
Tingkatan6AK4 (0705 - 0805)
Tingkatan6AK3 (0925 - 1025)
Tingkatan6AK2 (1055 - 1205)
TajukKajian Geografi Sejagat
Objektif/ Hasil pembelajaran

Pelajar dapat,

  1. Menguji pengetahuan dalam bidang geografi.
  2. Meguji tahap penguasaan Bahasa Inggeris dalam mata pelajar Inggeris
PendekatanKuiz
AktivitiPertandingan Kuiz Bertulis Geografi (dalam Bahasa Inggeris)
BBMKertas Soalan Kuiz
NilaiBertanggungjajab, Kerajinan

Sunday, September 13, 2009

RPH - Minggu 38 / Semester 2 (Isnin - 14/09/2009)

Tarikh14 September 2009 (Isnin)
Tingkatan6RK2 (0705 - 0805)
Tingkatan6RK3 (0955 - 1055)
Tema 1Penduduk
Tajuk 1.3Pertumbuhan Penduduk - Model Peralihan Demografi (kajian kes di Malaysia)
Tajuk 1.4Migrasi Penduduk - Pengenalan
Objektif/ Hasil pembelajaran

Pelajar dapat,

  1. Berdasarkan graf / model yang diberi menganalisis ciri-ciri peralihan demografi Malaysia dan kaitannya dengan pembangunan sosioekonomi Malaysia sejak tahun 1920.
  2. Menjelaskan konsep mobiliti dan migrasi.
  3. Membezakan jenis dan pola aliran migrasi sama ada migrasi dalaman atau migrasi antarabangsa.
PendekatanKBKK - Sumbang saran.
Aktiviti

Perbincangan dan soal-jawab.

BBMBuku rujukan, Edaran bercetak, Notebook dan LCD Projector.
NilaiBertanggungjawab, kerajinan.
RefleksiPelajar dapat mentafsir maklumat pada Model Peralihan Demografi Malaysia dan mengaitkan transisi pertumbuhan penduduk Malaysia dengan pembangunan sosioekonomi dalam tempoh kajian. Objektif 3 belum tercapai. Perbincangan tentang topik ini akan diteruskan pada sesi akan datang.

Wednesday, September 9, 2009

RPH - Minggu 37 / Semester 2 (Jumaat - 11/09/2009)

Tarikh11 September 2009 (Jumaat)
Tingkatan6AK2 (0805 - 0905)
Tema 1Penduduk
Tajuk

Kemahiran Amali - Peta Koroplet, Proses Penuaan, Dasar Kependudukan Negara, Taburan Penduduk

Objektif/ Hasil pembelajaran

Pelajar dapat,

  1. Mempersembahkan data perangkaan dalam bentuk peta koroplet.
  2. Menjelaskan faktor-faktor yang mempengaruhi taburan penduduk tidak sekata di Malaysia.
  3. Menjelaskan faktor-faktor yang mempengaruhi negara maju mengalami proses penuaan dan implikasinya.
PendekatanKBKK, Masteri
AktivitiMelukis peta koroplet, perbincangan dan soal-jawab
BBMBuku rujukan
NilaiBertanggungjawab, kerajinan
RefleksiPelajar dapat mempersembahkan data perangkaan dalam bentuk peta koroplet dengan baik tetapi kepantasan menyaipkan tugasan ini dalam masa yang ditetapkan perlu ditingkatkan. Pelajar perlu belajar lebih menumpukan perhatian semasa menyelesaikan sesuatu tugasan.

RPH - Minggu 37 / Semester 2 (Khamis - 10/09/2009)

Tarikh10 September 2009 (Khamis)
Tingkatan6AK3 (0805 - 0905)
Tingkatan6AK4 (0955 - 1055)
Tema 1Penduduk
Tajuk

Kemahiran Amali - Peta Koroplet, Proses Penuaan, Dasar Kependudukan Negara, Taburan Penduduk

Objektif/ Hasil pembelajaran

Pelajar dapat,

  1. Mempersembahkan data perangkaan dalam bentuk peta koroplet.
  2. Menjelaskan faktor-faktor yang mempengaruhi taburan penduduk tidak sekata di Malaysia.
PendekatanKBKK, Masteri
AktivitiMelukis peta koroplet, perbincangan dan soal-jawab
BBMBuku rujukan
NilaiBertanggungjawab, kerajinan
RefleksiPelajar dapat mempersembahkan data perangkaan dalam bentuk peta koroplet dengan baik tetapi kepantasan menyaipkan tugasan ini dalam masa yang ditetapkan perlu ditingkatkan. Pelajar perlu belajar lebih menumpukan perhatian semasa menyelesaikan sesuatu tugasan.

Tuesday, September 8, 2009

RPH - Minggu 37 / Semester 2 (Rabu - 09/09/2009)

Tarikh9 September 2009 (Rabu)
Tingkatan6RK2 (0805 - 0905)
Tingkatan6RK3 (1025 - 1130)
Tema 1Penduduk
Tajuk 1.3Pertumbuhan Penduduk - Model Peralihan Demografi
Objektif/ Hasil pembelajaran

Pelajar dapat,

  1. Menganalisis kaitan antara pertumbuhan penduduk dengan pembangunan sesebuah negara dalam konteks peralihan demografi.
PendekatanKBKK - Sumbang saran.
Aktiviti

Perbincangan dan soal-jawab.

BBMBuku rujukan, Edaran bercetak, Notebook dan LCD Projector, Video Clip Demographic Transition.
NilaiBertanggungjawab, kerajinan.
RefleksiPelajar dapat mengikuti aktiviti P & P dengan baik dan mentafsirkan maklumat pada Model Peralihan Demografi.




Tarikh9 September 2009 (Rabu)
Tingkatan6RK4 7 6RK1 (0705 - 0805)
Tema 1Penduduk
Tajuk 1.3Pertumbuhan Penduduk - Piramid Penduduk & Model Peralihan Demografi
Objektif/ Hasil pembelajaran

Pelajar dapat,

  1. Membezakan jenis dan ciri 4 piramid penduduk: piramid progresif, piramid regresif, piramid stabil dan piramid terganggu.
  2. Menganalisis kaitan antara pertumbuhan penduduk dengan pembangunan sesebuah negara dalam konteks peralihan demografi.
PendekatanKBKK - Sumbang saran.
Aktiviti

Perbincangan dan soal-jawab.

BBMBuku rujukan, Edaran bercetak, Notebook dan LCD Projector, Video Clip Demographic Transition.
NilaiBertanggungjawab, kerajinan.
RefleksiObjektif 1 tercapai tetapi objektif 2 belum tercapai. Perbincangan tentang Model Peralihan Demografi akan diteruskan pada sesi akan datang.

RPH - Minggu 37 / Semester 2 (Selasa - 8/9/2009)

Tarikh8 September 2009 (Selasa)
Tingkatan6AK4 (0705 - 0805)
Tingkatan6AK3 (0925 - 1025)
Tingkatan6AK2 (1055 - 1205)
Tema 1Penduduk
TajukKemahiran Amali - Peta Koroplet
Objektif/ Hasil pembelajaran

Pelajar dapat,

  1. Mempersembahkan data perangkaan dalam bentuk peta koroplet.
PendekatanKBKK, Masteri
AktivitiMelukis peta koroplet
BBMBuku rujukan
NilaiBertanggungjawab, kerajinan
RefleksiPelajar mengambil masa yang lama untuk menyiapkan tugasan sebab kurang mahir menyediakan skema kelas. Pelajar memerlukan latihan tambahan.

Thursday, September 3, 2009

RPH - Minggu 37 / Semester 2 (Isnin - 07/09/2009)

Tarikh7 September 2009 (Rabu)
Tingkatan6RK2 (0805 - 0905)
Tingkatan6RK3 (1025 - 1130)
Tema 1Penduduk
Tajuk 1.3Pertumbuhan Penduduk - Piramid Penduduk & Model Peralihan Demografi
Objektif/ Hasil pembelajaran

Pelajar dapat,

  1. Membezakan jenis dan ciri 4 piramid penduduk: piramid progresif, piramid regresif, piramid stabil dan piramid terganggu.
  2. Menganalisis kaitan antara pertumbuhan penduduk dengan pembangunan sesebuah negara dalam konteks peralihan demografi.
PendekatanKBKK - Sumbang saran.
Aktiviti

Perbincangan dan soal-jawab.

BBMBuku rujukan, Edaran bercetak, Notebook dan LCD Projector, Video Clip Demographic Transition.
NilaiBertanggungjawab, kerajinan.
RefleksiPelajar dapat membanding-bezakan ciri-ciri piramid penduduk progresif dengan regresif dan piramid stabil. Objektif kedua belum tercapai. Perbincangan tentang Model Peralihan demografi diteruskan pada sesi yang akan datang.


Wednesday, September 2, 2009

RPH - Minggu 36 / Semester 2 (Jumaat - 04/09/2009)

Tarikh4 September 2009 (Jumaat)
Tingkatan6AK2 (0805 - 0905)
Tema 1

Penduduk

Tajuk

Piramid Penduduk

Objektif/ Hasil pembelajaran

Pelajar dapat,

  1. Berdasarkan piramid penduduk India dan Jepun membezakan empat ciri demografi yang boleh ditafsirkan antara kedua-dua bentuk piramid berkenaan.
  2. Menghuraikan empat kesan negatif terhadap sosioekonomi negara-negara yang memiliki piramid penduduk seperti negara India.
  3. Mencadangkan langkah-langkah untuk mengurangkan kadar kelahiran yang tinggi di negara-negara sedang membangun.
PendekatanKBKK - penjanaan idea.
AktivitiPakej ulangkaji - perbincangan contoh-contoh soalan peperiksaan.
BBMBuku rujukan, edaran bercetak
NilaiBertanggungjawab, kerajinan
Refleksi

RPH - Minggu 36 / Semester 2 (Khamis - 03/09/2009)

Tarikh3 september 2009 (Khamis)
Tingkatan6AK3 (0805 - 0905)
Tingkatan6AK4 (0955 - 1055)
Tema 1

Penduduk

Tajuk

Piramid Penduduk

Objektif/ Hasil pembelajaran

Pelajar dapat,

  1. Berdasarkan piramid penduduk India dan Jepun membezakan empat ciri demografi yang boleh ditafsirkan antara kedua-dua bentuk piramid berkenaan.
  2. Menghuraikan empat kesan negatif terhadap sosioekonomi negara-negara yang memiliki piramid penduduk seperti negara India.
  3. Mencadangkan langkah-langkah untuk mengurangkan kadar kelahiran yang tinggi di negara-negara sedang membangun.
PendekatanKBKK - penjanaan idea.
AktivitiPakej ulangkaji - perbincangan contoh-contoh soalan peperiksaan.
BBMBuku rujukan, edaran bercetak
NilaiBertanggungjawab, kerajinan
RefleksiPada permulaan, ramai pelajar telah lupa bagaimana mentafsir maklumat pada sesebuah graf piramid penduduk. Selepas guru memberi bimbingan, pelajar menunjukkan perkembangan yang positif dan dapat mengikuti perbincangan dengan baik.



Tarikh3 September 2009 (Khamis)
Tingkatan6RK4 & 6RK1 (1055 - 1205
Tema 1.3Penduduk - Pertumbuhan penduduk
Objektif/ Hasil pembelajaran

Pelajar dapat,

  1. Mengenal pasti kelemahan diri semasa menjawab soalan-soalan Ujian Pertengahan Penggal Kedua dan berusaha membaikinya.
  2. Memahami topik-topik yang diuji dengan lebih lanjut lagi.
PendekatanKBKK - penjanaan idea, kontekstual
AktivitiPerbincangan dan pembetulan ujian
BBMBuku rujukan, kertas ujian, LCD dan Projector.
NilaiBertanggungjawab, kerajinan
RefleksiPelajar dapat mengikuti aktiviti perbincangan dengan baik.